Waarom duurt bestelling van onderdelen lang?

Een kachel of haard kan heel lang mee gaan als je onderdelen tijdig vervangt. Natuurlijk zul je altijd net zien dat een onderdeel kapot gaat tijdens het stookseizoen en dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk een nieuw onderdeel. Omdat er ontzettend veel kachels en haarden bestaan en er per kachel heel veel onderdelen zijn kunnen wij jammer genoeg niet alle onderdelen op voorraad houden. Daarom zullen we de onderdelen meestal moeten bestellen bij onze leverancier.

Help ons met de juiste informatie

Natuurlijk ben je in het stookseizoen ook niet de enige die een onderdeel nodig heeft. Daarom kan de behandeling van je aanvraag langer duren dan wij graag zouden willen. We krijgen namelijk honderden mailtjes per dag tijdens het hoogseizoen. Vandaar dat we vragen om je aanvraag zo goed mogelijk voor te bereiden door alvast de belangrijke gegevens aan ons te mailen via ons contactformulier. Jouw informatie is daarbij van groot belang voor een vlotte behandeling van je aanvraag. Goede foto's, het juiste typenummer en soort kachel, hoe beter de informatie van jouw kant is, hoe sneller wij je aan je onderdeel kunnen helpen. Incomplete aanvragen kunnen we helaas niet meer in behandeling nemen. 

Aanvraag, bevestiging en prijsopgave

Je zal een bevestiging van je aanvraag van ons ontvangen en binnen 5 werkdagen volgt een prijsopgave. Na je akkoord zullen we het desbetreffende onderdeel gaan bestellen. Voor onderdelen die wij speciaal voor je moeten bestellen vragen wij betaling vooraf zodat wij zeker weten dat de door ons bestelde artikelen ook afgenomen worden.

Complexiteit bestelproces

Er zijn honderden merken kachels en haarden, elk met een scala aan verschillende soorten en types. Je kan je voorstellen dat de hoeveelheid onderdelen immens groot is. ’t Stokertje heeft, voor een detailhandel, een grote voorraad aan courante onderdelen. Toch komt het vaak voor dat een onderdeel speciaal besteld moet worden. Zelfs onze importeurs in Nederland hebben vaak maar weinig onderdelen op voorraad. Dat betekent dat de onderdelen in 90% van de gevallen uit het buitenland moeten komen. De sfeerverwarmingsbranche is in logistiek opzicht niet heel erg innovatief en vaak worden slechts 1 x per maand onderdelen verscheept of verzonden naar Nederland. Het gehele traject van bestellen tot leveren duurt daarom vaak langer dan men tegenwoordig verwacht. Zeker als  sprake is van een ouder type kachel of haard. Daar kan ’t Stokertje helaas niets aan veranderen. Wij zijn nl. doorgaans volledig afhankelijk van de leveringen van onze fabrikanten. Veel haardenspeciaalzaken kiezen er daarom voor om helemaal geen reparaties meer uit te voeren of onderdelen te bestellen omdat klanten vaak ontevreden zijn over het gehele orderproces en dat natuurlijk ook negatieve reclame voor de haardenspeciaalzaak betekent. Bij ’t Stokertje vinden we het belangrijk dat iedereen nog onderdelen moet kunnen bestellen voor hun kachels en haarden omdat deze soms een leven lang mee kunnen gaan.

Toch vinden wij het natuurlijk ook vervelend om er op aangekeken te worden als dit niet soepel verloopt. Op het moment dat wij een bestelling gedaan hebben, hebben wij jammer genoeg meestal geen inzicht in het orderproces bij onze leverancier. Wij kunnen je tussentijds dus niet goed op de hoogte houden. Tussen de bestelling aan onze leverancier en de levering door onze leverancier zal je, uitzonderingen daargelaten, geen bericht van ons ontvangen. Indien gewenst (in geval van uitzonderlijk lange levertijden) zijn wij van harte bereid om navraag voor je te doen, maar er is géén sprake van een geautomatiseerd proces. Daarom verzoeken wij je uitsluitend navraag te doen per e-mail en onder vermelding van uw unieke ordernummer. Op het moment dat  de bestelling bij ons binnengekomen is, nemen wij contact met je op voor nadere afspraken.  

Eigen reserve voorraad

Vind je dit proces echt te lang duren? Dat kunnen we ons goed voorstellen want je kan eigenlijk niet lang zonder de sfeervolle warmte van een kachel. Onze tip is dan om zelf te zorgen voor reserve onderdelen zodat je nooit voor onverwachte problemen komt te staan. 

Arbeidsintensief en kostbaar

Tot slot is het bestellen van onderdelen ook nog een arbeidsintensief en dus kostbaar proces. Niet alleen omdat het veel tijd kost maar ook omdat de onderdelen vaak van ver moeten komen. Daarom zijn onderdelen jammer genoeg ook erg prijzig. We zullen altijd voorafgaand aan bestelling je akkoord vragen zodat er geen onaangename verrassingen zijn. Gelukkig is het bestellen van onderdelen uiteindelijk wel de moeite waard want na het vervangen van de onderdelen kan je kachel weer heel wat stookplezier verzorgen!