Het Stokertje, de bezoekersmagneet van Orvelte : DvhN

stokertje-bezoekersmagneet-van-orvelteDe ene hand wast de andere, zo werkt dat in een dorp, zegt een directeur van een bedrijf op het Groningse platteland. Hoe groot de invloed kan zijn van een onderneming op het wel en wee van dorp, blijkt uit de volgende twee verhalen over het Drentse historische dorp en het Groningse Hellum.

’t Stokertje is een wat vreemde eend in de bijt van Orvelte. Met zo’n zestig werknemers en een omzet van enkele miljoenen, is ’t Stokertje het enige grootschalige commerciële bedrijf in het museumdorp. Tegelijkertijd is het handels- en productiebedrijf in kachels een van de grootste trekpleisters voor de culturele attractie die het openluchtmuseum is.

bezoekersmagneet-van-orvelte

De helft van alle bezoekers aan Orvelte komt in eerste instantie voor ’t Stokertje, zegt directeur-eigenaar Marc Hoogland van ’t Stokertje. Dat heeft voor het dorp volgens hem zo z’n voordelen. “Voordat we hier kwamen was het dorp in de winter ter doods. Dat is nu anders. Dankzij onze voortrekkersrol kunnen ook andere zaakjes nu hun deuren in de slappe maanden openhouden. “Zo snijdt het mes aan twee kanten. Orvelte en de omgeving profiteert van de bezoekersstroom van ’t Stokertje en het bedrijf kan zich mooi profileren binnen het historische kader van het dorp. “Er is sprake van een win-win situatie.”

Het zou niet goed zijn wanneer de aanwezigheid van de grootste kachelhandel van de Benelux afbreuk zou doen aan het karakter van het historische Drentse plaatsje, vindt Hoogland. Maar daar waakt hijzelf, en wellicht nog meer het Drents Landschap, wel over.
Hoogland wijst erop dat het Drents Landschap, de stichting die het openluchtmuseum beheert, volledig achter de aanpak van ’t Stokertje staat. “Het Drents Landschap vindt dat wij een plaats verdienen in het dorp. Daar hebben we ook voor de toekomst afspraken over gemaakt.”

In de bedrijfsopzet van ’t Stokertje staat het ambacht centraal, vertelt Hoogland. “Mensen komen naar Orvelte om van oude ambachten te proeven. Daar leggen wij dus ook het accent op.” Zo exploiteert ’t Stokertje tegenover haar showroom een ouderwetse smederij. Tevens beheert de kachelgigant een historische klompenmakerij, schoenmakerij en een houtzagerij.

En vergeet niet, voegt Hoogland toe, ook als werkgever is ’t Stokertje een factor van belang geworden. In enkele jaren tijd is het aantal personeelsleden gegroeid naar zestig en bijna elke maand komt er een nieuwe werknemer bij. En dat zijn vrijwel allemaal mensen uit de omgeving van Orvelte. Een mooie opsteker voor een gebied dat niet bepaald rijk is bedeeld met werkgelegenheid.

“We geven juist ook ouderen, herintredende vrouwen en mensen met een handicap een kans”, aldus Hoogland. “Gezien onze personeelshonger moeten we alle mogelijkheden benutten. En we kunnen die mensen op veel plaatsen inzetten.” Commercie en cultuur gaan goed samen, vindt Hoogland. Dat betekent wel dat hij soms even moet slikken. “We hebben nu een architect in de arm genomen om buitenkant van pand anders vorm te geven. De gemeente wil dat graag. Ja, wij ook wel, maar de verbouwing gaat ons een aardige som geld kosten. Bedenk wel dat voorheen in dit pand een constructiebedrijf zat dat er een aardige puinhoop van had gemaakt en dat het er nu heel anders uitziet.”

Mega-kachelhandel
Civiel ingenieur Marc Hoogland kocht in 2000 de panden waar nu ’t Stokertje in is gevestigd. Het was een koop die dankzij een reeks toevalligheden tot stand kwam. Hoogland was kort ervoor in contact gekomen met de eigenaar van de panden.

Rond dezelfde tijd bleek dat de kachelhandel van zijn schoonvader helemaal uit de hand liep. “Alles paste op een gegeven moment naadloos in elkaar”, zegt Hoogland. Hij maakte van ’t Stokertje in korte tijd een bloeiend bedrijf, met zestig werknemers. Volgens hem is ’t Stokertje nu de grootste kachelhandel van de Benelux.