Waarom zijn onderdelen van een kachel kostbaar?

Het bestellen van onderdelen is een arbeidsintensief en kostbaar proces. Niet alleen omdat het veel tijd kost om alles uit te zoeken maar ook omdat de onderdelen vaak van ver moeten komen en meerdere keren verzonden moeten worden. Daarom zijn onderdelen jammer genoeg erg prijzig. We zullen altijd voorafgaand aan bestelling je akkoord vragen zodat er geen onaangename verrassingen zijn. Hieronder leggen we uit hoe het bestelproces in z'n werk gaat en waarom het soms lang kan duren voordat je eindelijk in het bezit bent van je felbegeerde schudrooster, achterwand of handgreep.

Kachel heeft lange levensduur

Een kachel of haard kan heel lang mee gaan als je de onderdelen tijdig vervangt. Natuurlijk zul je altijd net zien dat een onderdeel kapot gaat tijdens het stookseizoen en dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk een nieuw onderdeel in huis hebben. Omdat er ontzettend veel kachels en haarden bestaan en er per kachel heel veel onderdelen zijn kunnen wij helaas niet alle onderdelen op voorraad houden. Daarom zullen we de onderdelen meestal moeten bestellen bij onze leverancier.

Jouw informatie is van groot belang

Helaas ben je in het stookseizoen ook niet de enige die een onderdeel nodig heeft. Daarom kan de behandeling van je aanvraag langer duren dan wij zouden willen. We krijgen namelijk honderden mailtjes per dag tijdens de piekdrukte in de maanden oktober tot en met maart. Vandaar dat we vragen om je aanvraag zo goed mogelijk voor te bereiden door alvast de belangrijke gegevens die we nodig hebben aan ons te mailen via ons contactformulier. Hoe meer je invult en hoe beter de informatie en foto's zijn die je aan ons verstrekt, hoe sneller wij je kunnen helpen. Je zal een bevestiging van je aanvraag van ons ontvangen en binnen ca. 5 werkdagen volgt een prijsopgave. Incomplete aanvragen kunnen we helaas niet meer in behandeling nemen.

Bestelproces onderdelen

Na je akkoord zullen we het desbetreffende onderdeel gaan bestellen. Voor onderdelen die wij speciaal voor je moeten bestellen vragen we betaling vooraf zodat wij zeker weten dat de door ons bestelde artikelen ook afgenomen worden. Een bestelling van onderdelen kan daarom ook niet geannuleerd of geretourneerd worden, ook niet als de levertijd langer is dan verwacht. Er zijn honderden merken kachels en haarden, elk met een scala aan verschillende soorten en types. Je kan je voorstellen dat de hoeveelheid onderdelen immens groot is. ’t Stokertje heeft, voor een detailhandel, een grote voorraad aan courante onderdelen. Toch komt het vaak voor dat een onderdeel speciaal besteld moet worden. Zelfs onze importeurs in Nederland hebben vaak maar weinig onderdelen op voorraad. Dat betekent dat de onderdelen in 90% van de gevallen uit het buitenland moeten komen. De sfeerverwarmingsbranche is in logistiek opzicht niet heel erg innovatief en vaak worden slechts 1 x per maand onderdelen verscheept of verzonden naar Nederland. Het gehele traject van bestellen tot leveren duurt daarom vaak langer dan men tegenwoordig verwacht. Zeker als  sprake is van een ouder type kachel of haard. Daar kan ’t Stokertje helaas niets aan veranderen. Wij zijn nl. doorgaans volledig afhankelijk van de leveringen van onze fabrikanten. Veel haardenspeciaalzaken kiezen er daarom voor om helemaal geen reparaties meer uit te voeren of onderdelen te bestellen omdat klanten vaak ontevreden zijn over het gehele orderproces en dat natuurlijk ook negatieve reclame voor de haardenspeciaalzaak betekent. Bij ’t Stokertje vinden we het belangrijk dat iedereen nog onderdelen moet kunnen bestellen voor hun kachels en haarden omdat deze soms een leven lang mee kunnen gaan.

Updates

Toch vinden wij het natuurlijk ook vervelend om er op aangekeken te worden als dit niet soepel verloopt. Op het moment dat wij een bestelling gedaan hebben, hebben wij jammer genoeg meestal geen inzicht in het orderproces bij onze leverancier. Wij kunnen je tussentijds dus niet goed op de hoogte houden. Tussen de bestelling aan onze leverancier en de levering door onze leverancier zal je, uitzonderingen daargelaten, geen bericht van ons ontvangen. Indien gewenst (in geval van uitzonderlijk lange levertijden) zijn wij van harte bereid om navraag voor je te doen, maar er is géén sprake van een geautomatiseerd proces. Daarom verzoeken wij je uitsluitend navraag te doen per e-mail en onder vermelding van uw unieke ordernummer. Op het moment dat  de bestelling bij ons binnengekomen is, nemen wij contact met je op voor nadere afspraken. 

Eigen reserve voorraad

Vind je dit proces echt te lang duren? Dat kunnen we ons goed voorstellen want je kan eigenlijk niet lang zonder de sfeervolle warmte van een kachel. Onze tip is dan om zelf te zorgen voor reserve onderdelen zodat je nooit voor onverwachte problemen komt te staan.