Hoe werkt een kijkafspraak of inventariserend bezoek?

Als u een kachel of sfeerhaard door ons wilt laten installeren maken we eerst een offerte voor u zodat u weet waar u aan toe bent. Omdat onze verkoopmedewerkers vanuit de showroom de situatie bij u thuis moeilijk in kunnen schatten en omdat onze installateurs terplekke meer (technisch) inzicht hebben, zullen we meestal eerst bij u langskomen voor een inventariserend bezoek, ook wel kijkafspraak genoemd. Er wordt door ons enerzijds gekeken naar de haalbaarheid van de installatie en anderzijds worden de ingrediënten opgenomen voor een totale offerte. De offerte wordt daarna bij ons op kantoor uitgewerkt en aan u verzonden. Als u tegelijkertijd bij ons een kachel of haard koopt dan is deze kijkafspraak meestal gratis.

Aankoop kachel of haard

Omdat we dagelijks tientallen aanvragen ontvangen voor informatie en/of advies vragen we, als u (nog) geen kachel of haard bij ons koopt, een bijdrage als tegemoetkoming in de kosten van dit inventariserende bezoek. Als u akkoord gaat met onze offerte en dus een kachel of haard bij ons koopt én tegelijkertijd door ons laat installeren wordt het door u betaalde bedrag  voor de ‘kijkkosten’ in mindering gebracht op het totaalbedrag.

Bijdrage kijkkosten

We begrijpen dat een dergelijke drempel, die uitsluitend bedoeld is om de serieuze van minder serieuze aanvragen van elkaar te scheiden, klantonvriendelijk of misschien zelfs onsympathiek over kan komen. Wij zouden deze dienstverlening ook liever helemaal gratis uitvoeren maar gezien de hoeveelheid aanvragen die we krijgen en de beperkte beschikbaarheid van onze installateurs is dit helaas niet mogelijk. We investeren veel tijd en energie in de opleiding van onze installateurs omdat we een DE-erkend installatiebedrijf zijn en, zoals u ongetwijfeld weet, het moeilijk is om aan goede vakmensen te komen en deze te behouden. De kijkkosten zijn een bijdrage in de door ons gemaakte kosten waaronder bijv. de voorrijkosten en de tijd op locatie van onze installateur.

Wanneer bijdrage retour en wanneer niet?

Samenvattend is de kijkafspraak per saldo gratis als u tegelijkertijd een kachel of haard bij ons koopt en door ons laat installeren. 

Wat zijn de verschillende scenario's?

  1. U koopt een kachel of haard in onze showroom en er wordt afgesproken dat wij bij u thuis komen kijken naar de situatie, u betaalt geen kosten voor deze kijkafspraak omdat u al een kachel uitgekozen én gekocht heeft. 
  2. U weet nog niet wat voor een kachel of haard u wilt hebben. U wilt eerst weten of installatie mogelijk is en wat dit gaat kosten. U betaalt de kijkkosten bij het bezoek van onze installateur. Als u akkoord geeft op onze offerte worden de kijkkosten die u betaalt heeft in mindering gebracht op het totaalbedrag, het werkt dus als een soort 'borg'. Per saldo is de kijkafspraak voor u gratis.
  3. U weet nog niet wat voor een kachel of haard u wilt hebben. U wilt eerst weten of installatie mogelijk is en wat dit gaat kosten. U betaalt de kijkkosten bij het bezoek van onze installateur. Helaas blijkt installatie niet haalbaar te zijn of u beslist om andere redenen dat u geen kachel of haard bij ons gaat kopen. U krijgt de door u betaalde kijkkosten in dat geval niet retour omdat het niet tot aanschaf van een kachel of haard geleid heeft. De kijkkosten zijn een bijdrage in de door ons gemaakte kosten waaronder bijv. de voorrijkosten en de tijd op locatie van onze installateur.

Verschil tussen inventarisatie en inspectie

Een kijkafspraak is niet hetzelfde als een rookkanaalinspectie met bijv. een camera. Onze installateurs kunnen namelijk alleen datgene bekijken wat in het zicht is aangezien we geen sloopwerkzaamheden verrichten tijdens een inventariserende kijkafspraak. Als u een camera inspectie wilt laten uitvoeren dan dient u dat specifiek bij ons aan te vragen aangezien niet elke installateur uitgerust is met een camera en de kosten van een inspectiebezoek vele malen hoger zijn dan die van een inventarisatie ten behoeve van een offerte. Een camera inspectie wordt daarom meestal uitgevoerd in opdracht van verzekeringsmaatschappijen of expertisebureaus als er bijv. een vermoeden bestaat van problemen met of schade aan het rookkanaal en/of als er een langlopend conflict opgelost moet worden.